Kliūčių įveikimas
Niekuomet aklai netikėkite ataskaitose ar knygose perskaitytais kliūčių aprašymais. O gal plaukimo kelyje yra vandens atneštas ir pamestas medis? Net nedidelis vandens lygio pakitimas taip pakeičia kliūties pobūdį, kad tenka rinktis visai kitą plaukimo kelią. Žvalgykite ir tas kliūtis, kurias rekomenduoja žvalgyti anksčiau plaukusios grupės, ir tas, kurios galėjo keistis priklausomai nuo vandens lygio. Keliaujant dar niekieno neplaukta upe, reikia išžvalgyti visas kliūtis. Žvalgyti pradedame nuo to kranto, prie kurio arčiau plaukimo linija. Jei, paėję vienu krantu, įsitikinote, kad plaukimo linija yra arčiau kito kranto, žvalgybą pakartokite persikėlę į jį. Kai upės plotis mažesnis kaip 15 m, žvalgyti galima nuo bet kurio kranto.
Slenkstį žvalgyti rekomenduojame taip: pirmiausia įvertinkite srovės jėgą, kryptį ir paskirų srovių vientisumą, švarumą, galimybę prireikus kirsti srautus. Tai galite patikrinti mesdami į srautą rąstus, šakas (nors jie sraute plaukia ir ne visai taip kaip baidarė ar plaustas). Kartu įvertinkite stovinčią bangų aukštį kritimų pabaigoje, galimybę įplaukti ir išplaukti iš srauto įvairiose vietose. Galutinai sutarkite laivo judėjimo kelią. Žvalgykite kuo arčiau vandens paviršiaus. Nuo 6-3 m aukščio kranto slenkstyje esančios kliūtys geriau matyti, bet susidaro iliuzija, kad plaukti labai paprasta, nes neįvertinamas stovinčių bangų aukštis ir srovės greitis. Kitas svarbus žvalgybos etapas - orientyrų pasirinkimas ir jų įsidėmėjimas. Reikia turėti galvoje, kad orientyrus renkamės būdami krante, o pagal juos orientuojamės plaukdami. Orientyrų forma ir spalva turi būti kontrastingos, gerai matytis iš vandens. Jei gamtinių orientyrų nepakanka arba jie nebūdingi, reikia pavesti laisvam dalyviui koreguotojo - signalizuotojo pareigas. Dažniausios jo komandos parodytos 34 piešinyje.
34 pieš. Signalizuotojo komandos
Dėl signalizacijos gestų reikia susitarti iš anksto. Rankomis signalizuoti patogu. Balsu prisišaukti nesitikėkite - jūsų neišgirs per slenksčio gaudesį arba išgirs ne taip, kaip reikėjo. Signalizuodami nemojuokite, nes irkluotojams nėra kada žvilgsnį ilgam nukreipti nuo upės ir spėlioti, ką reiškia jūsų mostai.
Signalizuodami nemojuokite, nes irkluotojams nėra kada žvilgsnį ilgam nukreipti nuo upės ir spėlioti, ką reiškia jūsų mostai. Signalizuotojo būtinai reikia, jei ruošiatės įveikti didesnį upės slenkstį, kriokliuką, užtvanką. Prieš slenkstį yra lygaus vandens patvanka. Sėdint žemai, arti vandens, nesimato kliūčių žemiau nuopylos. Po to, kai žvalgyba baigta, orientyrai numatyti, reikia viską dar kartą peržiūrėti nusileidus arčiau prie vandens, patikrinti save, ar įsiminėt plaukimo kelią ir orientyrus. Atsisėdę į laivelį, prieš plaukdami turite matyti pirmą j į orientyrą. Jei jo nematyti, žvalgybą reikia pakartoti.
35 pieš. Ribotas matomumas prieš nuopylą
Daug orientyrą iš karto neįsiminsite. Daugiausia galima įsidėmėti 5-6 orientyrus 200-500 m nuotoliu, be to, tai priklauso nuo plaukimo linijos sudėtingumo. Orientyrai turi būti ryškūs, skirtis vienas nuo kito.
Plaukdami per sudėtingus slenksčius, rizikuojate apvirsti. Bet kaip nustatyti rizikos faktorių ir laipsnį? Rizika leistina patyrusią turistų grupei, jei ji pajėgi išgelbėti apvirtusį ekipažą. Reali apsauga yra ta, kuri garantuoja šimtaprocentinę pagalbą avarijon patekusiems žmonėms ir laivams iki kitos pavojingos kliūties. Jei tokios apsaugos garantuoti negalite, nerizikuokite. Per tokią kliūtį plaukti neleistina. Plaukimo priemones ir daiktus teks nešti.
VANDENS TURISTO ŽINYNAS ⚬ Pratarmė ⚬ Truputis istorijos ⚬ KUO KELIAUTI? ⚬ Turistinės baidarės. Bendri duomenys ⚬ Turistinės baidarės. Baidarių tipai, savybės ⚬ Turistinės baidarės. Namudinės baidarės ⚬ Turistinės baidarės. Baidarės parengimas ⚬ Turistinės baidarės. Baidarės RZ-85 parengimas ⚬ Vidutinės pripučiamosios valtys ⚬ Pripučiamųjų irklinių valčių rūšys, jų techninės charakteristikos ⚬ Vidutinės pripučiamosios valtys. Valčių registracija ⚬ Vidutinės pripučiamosios valtys. Valties parengimas kelionei ⚬ Vidutinės pripučiamosios valtys. Kito kelionės inventoriaus parengimas ⚬ Vidutinės pripučiamosios valtys. Valties ir inventoriaus remontas ⚬ Vidutinės pripučiamosios valtys. Valties pakrovimas ir ekipažo išsidėstymas ⚬ Didelės pripučiamos valtys ⚬ Katamaranai ⚬ Katamaranai. Katamaranų konstrukcija ⚬ Katamaranai. Mantos krovimas, remontas, priežiūra ⚬ KAIP KELIAUTI? Upių locijos pagindai ⚬ Maršruto kliūtys ⚬ Turistinio laivo valdymo technika ⚬ Keliavimo taktika ⚬ Žygio saugumas. Inventorius ⚬ Žygio saugumas. Plaukimo priemonių parengimas ⚬ Žygio saugumas. Rengimasis žygiui ⚬ Žygio saugumas. Kliūčių įveikimas ⚬ Žygio saugumas. Apvirtusių laivelių ir jų ekipažo gelbėjimas ⚬ Žygio saugumas. Apvirtusio laivelio ekipažo narių veiksmai ⚬ Žygio saugumas. Gelbėjimo darbai ⚬ Žygio saugumas. Saugumo ypatumai keliaujant pripučiamaisiais laiveliais ⚬ Vandens turistų inventorius. Asmeninis inventorius ⚬ Vandens turistų inventorius. Grupinis inventorius ⚬ Turisto etika ⚬ Gamtos apsauga ⚬ Turisto higiena ir pirmoji medicinos pagalba. Fizinis pasirengimas. Turisto savikontrolė ⚬ Turisto higiena ir pirmoji medicinos pagalba. Pirmoji medicinos pagalba ⚬ Turisto higiena ir pirmoji medicinos pagalba. Žygio vaistinėlė ⚬ Turistinių sportinių žygių organizavimo taisyklės ⚬ Turistinių sportinių žygių organizavimo taisyklės. Maršruto dokumentacija ⚬ Turistinių sportinių žygių organizavimo taisyklės. Etaloniniai maršrutai Lietuvoje ⚬ KUR KELIAUTI? Vandens turizmo maršrutai. Bendra Respublikos upių charakteristika ⚬ Vandens turizmo maršrutai. Didžiosios Lietuvos upės ⚬ Vandens turizmo maršrutai. Vidutinės Lietuvos upės ⚬ Vandens turizmo maršrutai. Kai kurios mažos Lietuvos upės ⚬ Vandens turizmo maršrutai. Vandens maršrutai už Respublikos ribų ⚬ Vandens turizmo renginiai ⚬ Priedai ⚬ Literatūra