Apvirtusio laivelio ekipažo narių veiksmai
Įvykus avarijai, visi turi gerai žinoti ir tiksliai vykdyti savo pareigas. Apvirtus baidarei, irkluotojai skubiai iššoka iš jos ir neria į vandenį. Jei neiškilo draugas, reikia pasinerti ir padėti jam. Abu iškilę į paviršių, tuojau pat ištraukite gelbėjimo virvės galą su plūduru, parenkite jį paduoti gelbėtojams, kad nugabentų į krantą. Nepaleiskite irklo. Saugokitės, kad gelbėjimo virvė prieš įsitempdama neapvyniotų jūsų, o įsitempusi nespaustų prie laivo. Apsivijusią virvę teks nupjauti ir gelbėjimo darbus pradėti iš pradžių su nauja virve. Slenksčio bangos kyla labai aukštai, užpila jus vandeniu. Remkitės ranka į baidarę arba sėskit ant jos raiti, kelkit galvą aukščiau vandens paviršiaus. Laikykitės už aprišimo virvių, kad, gelbėjimo virvei įsitempus, srovė jūsų nenuneštų. Saugokitės smūgių į akmenis. Nuo jų dažniausiai nukenčia galūnės, bet jie nėra tokie pavojingi kaip smūgiai į gyvybei labai reikšmingus centrus: stuburą, galvą. Jei norite susilpninti smūgius į akmenis, taisyklingai laikykitės vandenyje - plaukite kojomis į priekį, jas pakėlę ir truputį sulenkę per kelius, kliūtį pasitikite kojomis. Jei nelabai gilu, baidarę nukreipkite įstrižai srovės, kojomis remkitės į dugną - srovė blokš baidarę kranto link.
Nublokštas nuo plausto (ar atitrūkęs nuo baidarės) turistas turi pasistengti pavyti apvirtusį (ar neapvirtusį) plaustą ir užlipti ant jo (ar užsikabinti už baidarės). Su apvirtusiu laivu reikia patiems stengtis pasiekti krantą.
Baidarė ar valtis į kliūtį turi plaukti taip, kad jūs kliūtį matytumėte priešais save. Saugokitės, kad laivas jūsų neprispaustų prie akmens.
Įkritusiems į vandenį pavojinga peršalti. Kalnų upėse ar pas mus pavasarį peršalti galima labai greitai: upėje tirpstančio sniego vandens temperatūra artima 0 °C. Srovė iš drabužių išplauna apšilusį nuo kūno vandenį. Labai sušalus, pirmiausia susilpnėja reakcija, pradedama klaidingai vertinti esamą padėtį. Galiausiai žmogus tampa viskam abejingas, apatiškas. Tai priklauso nuo jo fizinio parengimo, psichikos, tačiau 10-15 minučių - tai kraštutinė riba būti šaltame vandenyje. Jei per 5-7 minutes nepavyko išplaukti su apvirtusiu laivu į krantą pačiam ar padedamam draugų, reikia palikti laivą ir plaukti į krantą. Laivą išgelbės draugai be jūsų. Ir gelbėtojas neturi ilgai murkdytis vandenyje. Laiką turi stebėti krante esantys draugai.
Vilnoniai drabužiai net sušlapę šiek tiek laiko šilumą. Vandens kelionėse reikia vilkėti vilnonius drabužius. O dar geriau - ant vilnonių drabužių užsivilkti hidrokostiumą. Jis labai praverčia ir šiauriniuose šalies rajonuose, gelbsti nuo lietaus ar šlapdribos, apsaugo drabužius nuo slenksčių bangų ar irklo taškomo vandens.
Pavojinga pasimesti atsidūrus sudėtingoje situacijoje. Nesutrikti, kovoti, įvertinti savo būklę ir galimybes - tai ypač svarbu avarijos metu. Jei priekyje yra staigus kritimas, krioklys, akmeningas slenkstis, geriau palikti laivą ir plaukti pačiam į krantą. Jei iki kitos sudėtingos kliūties nespėsite pasiekti kranto, slėpkitės srovės „šešėlyje", už mažesnio akmens (už jo ne tokia stipri trauka į vandens duobę), ir laukite draugų pagalbos.
Keliaujant reikia nuolat prižiūrėti savo laivelius. Pavojinga net trumpai palikti blogai užtemptas į krantą ir nepririštas plaukimo priemones. Upės bangos po milimetrą plauna laivelį, ir netrukus jis gali nuplaukti be savo šeimininko.
VANDENS TURISTO ŽINYNAS ⚬ Pratarmė ⚬ Truputis istorijos ⚬ KUO KELIAUTI? ⚬ Turistinės baidarės. Bendri duomenys ⚬ Turistinės baidarės. Baidarių tipai, savybės ⚬ Turistinės baidarės. Namudinės baidarės ⚬ Turistinės baidarės. Baidarės parengimas ⚬ Turistinės baidarės. Baidarės RZ-85 parengimas ⚬ Vidutinės pripučiamosios valtys ⚬ Pripučiamųjų irklinių valčių rūšys, jų techninės charakteristikos ⚬ Vidutinės pripučiamosios valtys. Valčių registracija ⚬ Vidutinės pripučiamosios valtys. Valties parengimas kelionei ⚬ Vidutinės pripučiamosios valtys. Kito kelionės inventoriaus parengimas ⚬ Vidutinės pripučiamosios valtys. Valties ir inventoriaus remontas ⚬ Vidutinės pripučiamosios valtys. Valties pakrovimas ir ekipažo išsidėstymas ⚬ Didelės pripučiamos valtys ⚬ Katamaranai ⚬ Katamaranai. Katamaranų konstrukcija ⚬ Katamaranai. Mantos krovimas, remontas, priežiūra ⚬ KAIP KELIAUTI? Upių locijos pagindai ⚬ Maršruto kliūtys ⚬ Turistinio laivo valdymo technika ⚬ Keliavimo taktika ⚬ Žygio saugumas. Inventorius ⚬ Žygio saugumas. Plaukimo priemonių parengimas ⚬ Žygio saugumas. Rengimasis žygiui ⚬ Žygio saugumas. Kliūčių įveikimas ⚬ Žygio saugumas. Apvirtusių laivelių ir jų ekipažo gelbėjimas ⚬ Žygio saugumas. Apvirtusio laivelio ekipažo narių veiksmai ⚬ Žygio saugumas. Gelbėjimo darbai ⚬ Žygio saugumas. Saugumo ypatumai keliaujant pripučiamaisiais laiveliais ⚬ Vandens turistų inventorius. Asmeninis inventorius ⚬ Vandens turistų inventorius. Grupinis inventorius ⚬ Turisto etika ⚬ Gamtos apsauga ⚬ Turisto higiena ir pirmoji medicinos pagalba. Fizinis pasirengimas. Turisto savikontrolė ⚬ Turisto higiena ir pirmoji medicinos pagalba. Pirmoji medicinos pagalba ⚬ Turisto higiena ir pirmoji medicinos pagalba. Žygio vaistinėlė ⚬ Turistinių sportinių žygių organizavimo taisyklės ⚬ Turistinių sportinių žygių organizavimo taisyklės. Maršruto dokumentacija ⚬ Turistinių sportinių žygių organizavimo taisyklės. Etaloniniai maršrutai Lietuvoje ⚬ KUR KELIAUTI? Vandens turizmo maršrutai. Bendra Respublikos upių charakteristika ⚬ Vandens turizmo maršrutai. Didžiosios Lietuvos upės ⚬ Vandens turizmo maršrutai. Vidutinės Lietuvos upės ⚬ Vandens turizmo maršrutai. Kai kurios mažos Lietuvos upės ⚬ Vandens turizmo maršrutai. Vandens maršrutai už Respublikos ribų ⚬ Vandens turizmo renginiai ⚬ Priedai ⚬ Literatūra